Denna
sida innehåller information om Berlinblockaden 1948-1949.
Bakgrund
Efter andra världskriget var Tyskland indelat i fyra ockupationszoner, en
amerikansk, en brittisk, en fransk och en sovjetisk. Långt inne i den sovjetiska
ockupationszonen låg Berlin. Staden Berlin var även den indelad i fyra
ockupationszoner.
Tanken enligt ockupationsavtalet var att Berlin skulle styras gemensamt av de
fyra ockupationsmakterna. Detta fungerade dock inte i praktiken. Sovjetunionen
blockerade vid flera tillfällen försök att normalisera tillståndet i Berlin,
exempelvis försök att anordna allmänna val.
Berlinblockaden
År 1948 försökte Sovjet få ensamt herravälde över Berlin genom att strypa
kommunikationerna mellan Västberlin och de tyska västzonerna. Västmakterna hade
tillåtits väg-, kanal- och järnvägstransit genom den
sovjetiska ockupationszonen för att nå sina respektive ockupationszoner i Västberlin. Sovjetunionen spärrade
under juni 1948 dessa
vägar, kanaler och järnvägar. Syftet var att svälta ut Västberlin, och därigenom att få de
västallierade att lämna Berlin åt sovjetisk ockupation. Denna period kallas för
Berlinblockaden.
Landkorridorerna
Landkorridorerna som västmakterna dittills hade kunnat använda var inte
formellt reglerade i ockupationsavtalet, utan var underförstådda. Därför bröt
Sovjetunionen inte formellt mot ockupationsavtalet genom att förvägra
landpassage genom den sovjetiska ockupationszonen. All rimlig möjlighet att
försörja Berlin byggde dock på trafik till lands.
Flygkorridorerna
Vad som däremot fanns reglerat i ockupationsavtalet var de tre flygkorridorer
som förband Berlin med västmakternas tyska ockupationszoner. Dessa vågade Stalin
inte blockera. Orsaken ligger sannolikt i att ett uppenbart brott mot
ockupationsavtalet från sovjetisk sida kunde fått västmakterna att även de
förkasta ockupationsavtalet. Eftersom ockupationsavtalet till största del var
förmånligt ur sovjetisk synvinkel ville troligen inte Stalin ta risken att få
avtalet förkastat på grund av sovjetiskt brott mot det.
Luftbrobeslutet
Eftersom flygkorridorerna var det enda som fanns att tillgå för att försörja
Västberlin, beslutade västmakterna att försöka försörja Västberlin med dess 2
miljoner invånare genom en gigantisk luftbro.
Ett alternativ som framlades var att landvägen forcera de sovjetiska
avspärrningarna. Eftersom större delen av de västallierade trupperna hade
hemförlovats efter krigsslutet, kunde dock de västallierade (till skillnad från
Sovjetunionen) inte riskera att starta ett krig om de sovjetiska trupperna
skulle göra motstånd.
Efter konsultationer med bland annat de ansvariga för luftbron över Himalaya
under andra världskriget, beslutades att det var möjligt att försörja Västberlin
genom en luftbro.
Under nära ett års tid försörjdes alltså Västberlin genom luften med alla de
förnödenheter, inklusive kol och koks för eldning, som krävdes för att överleva.
USA och Storbritannien stod för huvuddelen av trafiken. Frankrike hade stora
delar av sitt transportflyg bundet i Indokina, och fransmännen var också
avvaktande beroende på att de inte trodde på luftbrons politiska framgång.
Trafiken
Som tur var för västberlinarna fanns det efter kriget gott om transportplan
och erfarna piloter att tillgå. Till en början var det dock problem, eftersom
stora delar av flygplansflottan hade flugit åter till USA eller Storbritannien.
Luftbron fick starta med de plan och besättningar som fanns att tillgå, i stor
utsträckning plan av typen C-47 Dakota (militärversionen av DC-3), ett plan som
egentligen var för litet för denna typ av transporter.
Beräkningar i juni 1948 visade att Västberlin behövde 1.500 ton livsmedel och
3.500 ton bränsle per dag för att klara sig. Det behövdes alltså transporteras
5.000 ton gods per dag till Berlin. En C-47 kunde transportera cirka 3 ton, en
C-54 Skymaster (militärversionen av DC-4) kunde transportera 10 ton. Beroende på
flygplanstyp skulle det alltså krävas mellan 500 och 1.500 flygningar till (och
från) Berlin varje dag.
Det visade sig att luftbron initialt transporterade långt mindre än de
nödvändiga 5.000 tonnen. En kombination av relativt stora lager i Berlin
(omkring en månads förbrukning av exempelvis kol) och tron att blockaden var en
tillfällig maktdemonstration av Sovjetunionen som snart skulle avbrytas, gjorde
att man från väst tog relativt lätt på transportproblemet. Från sovjetiskt håll
gjorde man däremot ett stort propagandanummer av de västallierades oförmåga att
flyga in gods i tillräckliga mängder till Västberlin.
Det stod klart redan efter några veckors luftbro att blockaden skulle bli
långvarig. Man stod då inför två problem: dels det akuta, att få upp
transportkapaciteten tillräckligt, och dels det långsiktiga problemet,
vintern. Om blockaden kvarstod till vintern skulle bränslebehovet stiga från
sommarens 3.500 ton per dag, till 9.500 ton per dag under vintern. Vintern
skulle alltså kräva mer än dubbla transportkapaciteten (11.000 ton per dag)
jämfört med sommaren (5.000 ton per dag).
Kapacitetsökning
För att lösa det akuta kapacitetsproblemet krävdes att transportlogistiken
förbättrades. Flera förändringar infördes.
Det fanns flera flaskhalsar i transportsystemet:
* Antalet flygplan med tillräcklig kapacitet var begränsat.
* Flygkorridorerna var begränsade.
* Landningskapaciteten på Berlins flygplatser var begränsad.
* Lossningskapaciteten i Berlin var begränsad.
* Servicekapaciteten för planen var begränsad.
Antalet flygplan löstes som nämnts ovan genom transport från USA respektive
Storbritannien av flygplan som hade tillräcklig lastkapacitet men som ändå
lämpade sig för flygning till Berlins flygplatser, med korta banor belägna inne
i staden.
Flygkorridorernas begränsning löstes på två sätt. För det första
enkelriktades korridorerna. Av de tre korridorerna användes två för att flyga in
till Berlin, och en för att flyga ut därifrån. För det andra delades luftrummet
in på höjden. Sex flyghöjder med 500 meters mellanrum ökade kapaciteten av
korridorerna.
Landningskapaciteten löstes såväl kortfristigt som på längre sikt. För de
långsiktiga lösningarna, se nedan under Flygplatser. Kortfristigt kunde
man öka landningskapaciteten, ett sätt var att förbjuda upprepade
landningsförsök. Ett plan som inte lyckades landa på första försöket var tvunget
att flyga ut igen från Berlin utan att landa, detta för att förhindra att köer
uppstod i luften. För att jämna ut tiden mellan landningarna krävdes att alla
plan flög instrumentflygning oavsett väder. För att minimera tiden planen stod
på marken förbjöds besättningen att lämna planet under uppehållet i Berlin.
Varje landningsbana tog emot ett flygplan var tredje minut i högtrafik.
Lossningskapaciteten ökade man dels genom att välja bort svårlossade plan som
C-47, dels genom att engagera tysk civilpersonal för lossningen av planen.
Servicekapaciteten ökade man genom att engagera tysk före detta
luftwaffepersonal som servicepersonal.
Flygplatserna
För att ha en chans att fördubbla transportkapaciteten till den kommande
vintern, var man tvungen att öka kapaciteten på Västberlins flygplatser.
Västberlin hade vid starten av luftbron två flygplatser, Tempelhof och Gatow.
Tempelhof,
som amerikanerna använde, hade två banor, båda belagda med perforerade
stålmattor av den typ amerikanerna använde för att snabbt iordningställa
landningsbanor i krig (se bild). Dessa mattor var inte gjorda för den intensiva
användning de utsattes för under Berlinblockaden. Dels slet stålmattorna på
flygplanens däck, dels gjorde de många landningarna stålmattorna ojämna. För att
i någon mån dämpa slitage täcktes stålmattorna med sand, och frivilliga
civilpersoner utrustade med sandsäckar sprang ut på banorna mellan flygplanen
(som landade var tredje minut!) för att
fylla ut gropar i sanden.
Eftersom detta inte var hållbart i längden, anlades en asfaltsbana vid
Tempelhof, mitt under luftbron. Därefter asfalterades (åtminstone) en av de
existerande banorna.
Gatow, som britterna använde, hade endast en bana. Här anlades en andra
landningsbana för att öka kapaciteten.
Frankrike, som inte deltog i luftbron, såg nu de politiska fördelarna
av att deltaga. I brist på egen transportkapacitet anlade fransmännen en ny
flygplats, Tegel, i sin sektor. Arbetet genomfördes på tre månader.
Nu
fanns tre flygplatser med hårdgjorda banor att trafikera.
Sovjetiska störningsförsök
Från sovjetiskt håll gjorde man aktiva insatser för att störa luftbron.
Sovjetiskt jaktflyg gjorde skenanfall mot transportplanen, luftvärnseld
avfyrades i planens väg, spärrballonger släpptes upp i flygkorridorerna. Man
försökte även störa ut västs radionavigering.
Kapacitetstoppen
Efter de åtgärder som gjorts
för att öka transportkapaciteten klarades vinterförsörjningen av Västberlin, även om
det inte gick att komma upp i det genomsnitt av 11.000 ton per dag som var
Västberlins beräknade dygnsbehov under vintern. En
kombination av att västberlinarna fick frysa lite, och att de fick livnära sig i
huvudsak på torrfoder, gjorde att de överlevde även på de 7.000 - 8.000 ton per dag som
var genomsnittet.
Som ett propagandajippo beslutades att göra en extra insats över påsken 1949
för att visa hur mycket luftbron kunde frakta om alla lade manken till. Insatsen
gick under namnet Easter Parade. Under ett dygn, den 16 april 1949,
fraktade 1.383 flygplan tillsammans 12.941 ton gods till Västberlin.
Easter Parade blev en stor propagandaseger för västmakterna. Efter nästan tio
månader med luftbron flöt allting perfekt, och transportkapaciteten var mer än
tillräcklig för Västberlins behov.
Slutet på blockaden
Någon gång efter Easter Parade insåg
Stalin att han inte skulle lyckas med att få de västallierade att lämna Berlin,
så förhandlingar om en normalisering inleddes, och blockaden hävdes sedan den 12 maj 1949.
Luftbron kom dock att avvecklas endast
stegvis, och avslutades inte förrän i slutet av september samma år.
Summering
Totalt gjordes under Berlinblockaden 278.228 flygningar till och från
Västberlin, och 2.326.046 ton förnödenheter transporterades till staden. Cirka
tre fjärdedelar transporterades av amerikanska styrkor och en fjärdedel av
brittiska styrkor.
17 amerikanska och 8 brittiska flygplan havererade under genomförandet av
luftbron, varvid 101 personer förolyckades.
Två miljoner västberlinare slapp hamna under det kommunistiska oket.
//MatsB v 1.3 2015-01-07
Nedan kan du söka här eller på webben efter det du är
intresserad av.