Här
har jag samlat lite text om militära anläggningar och folkrätten, och om vissa
tveksamheter som förekom under kalla kriget.
Folkrätten
Folkrätten som den definieras i 1949 års Genèvekonvention ger
civilbefolkningen skydd mot krigshandlingar. Skyddet gäller alla som definieras
som icke-kombattanter, d.v.s. i princip alla som inte är militär personal.
I skenet av andra världskrigets urskillningslösa ytbombningar av städer gick
det att sätta ett stort frågetecken för hur folkrätten skulle respekteras i ett
eventuellt kommande krig, Genèvekonventionen till trots. Därför var det ganska
naturligt att såväl militär som civil ledning skyddades så mycket som möjligt.
Gplatser - Civilister i militära staber
Genom att blanda civil och militär verksamhet, exempelvis i
gemensamma stabsplatser, så kallade Gplatser, gjorde man det svårt för en
angripare. Idag skulle vi ha kallat det för att militären använde civilpersoner
som "mänskliga sköldar". Då såg man det, i ett tidigt läge, snarare som att man
erbjöd civilpersonerna att ta del av det militära skyddet. Eftersom de militära
krigsstabsplatserna ofta var anlagda i bergrum utgjorde de ett mycket gott skydd
mot angrepp.
Längre fram under det kalla kriget såg man problemet att den militära
närvaron i Gplatsen gjorde Gplatsen till ett legitimt anfallsmål, oberoende av
eventuella civilpersoners närvaro. Detta var en
av orsakerna till att den civila ledningen flyttade ur försvarsområdenas
Gplatser under 1970-talet.
Källarstaber - Militärer i civila byggnader
Många av de militära krigsstaber som inte inrättades i bergrum, inrättades i
källare till civila byggnader. Skolor var populära byggnader för sådana
källarstaber. Idag skulle det ha hetat att skolbarn användes som mänskliga
sköldar, på den tiden var en skola helt enkelt en praktisk stor byggnad, som
dessutom stod
tom hela sommaren och då kunde byggas om utan alltför många nyfikna blickar.
Militära anläggningar maskerade som civila skyddsrum
Flera av de militära källarstaberna skyltades som civila skyddsrum. Då var
det ett enkelt och praktiskt sätt att slippa frågor om varför det kraftigt byggda
källarutrymmet var av intresse för försvaret. Idag, ett brott mot folkrätten?
Militära anläggningar maskerade som civila anläggningar
Militär närvaro i civila anläggningar var vanligt. Det mest typiska exemplet
är att man ofta förlade militära sambandscentraler i Televerkets byggnader.
Återigen, en väldigt praktisk åtgärd, Televerkets civila samband och militärens
samband var ofta oskiljaktigt.
Militär materiel maskerad som civil materiel
Civil märkning anbringades på militär materiel. Civila myndigheter som SJ, Vägverket, Gatukontoret
och Televerket fick låna sina namn till materiel "av betydelse för
krigsansträngningen".
Senare delen av kalla kriget
Under senare delen av kalla kriget gjordes antagandet att folkrätten skulle
respekteras i högre utsträckning än tidigare. Till stor del var denna
omsvängning sannolikt beroende på erfarenheterna från "TV-kriget" i Vietnam, där
USA förlorade hemmaopinionens stöd för kriget mycket på grund av de brott mot folkrätten som kom
omvärlden till del via TV. Den censur som under andra världskriget hade använts för
att dölja motsvarade amerikanska övergrepp var inte i funktion, och skulle också ha ansetts
helt oproportionerlig i skenet av det trots allt relativt begränsade krig som fördes i Vietnam.
Frågan återstår huruvida de krigförande sidorna i ett hypotetiskt krig i Europa på
1970- eller 1980-talet skulle ha visat någon större respekt för folkrätten. Ett
storkrig i Europa hade blivit "totalt" på ett helt annat sätt än
Vietnamkriget.
Censur, och brott mot folkrätten i censurens skugga, hade varit sannolikt. I ett totalt krig
har dessutom vinnaren lagen i sin hand och kan i efterskott legitimera
överträdelser av folkrätten och andra krigets lagar.
Diskussion
Det som var naturligt i början av kalla kriget känns onormalt idag. I dagens
"TV-krig" uppmärksammar media varje lidande som icke-kombattanter utsätts för.
Hur skulle de svenska militära staberna i skolors källare betraktats idag?
Var skall man dra gränserna mellan legitima och icke-legitima anfallsmål? Är
Vägverkets och SJ/Banverkets beredskap att reparera väg- och
järnvägsinfrastruktur en del av krigsansträngningen? Är civila telestationer
legitima mål? Är den civila rustningsindustrin och dess civila arbetare legitima mål?
Alla dessa gränsdragningsfrågor gör att jag undrar hur välgenomtänkt den
civila flytten ut ur försvarsområdenas Gplatser egentligen var. Oavsett vad
folkrätten säger skulle alla som hade samröre med krigsansträngningen sannolikt
att ha befunnit sig i farozonen för angrepp, civilklädda eller inte.
Jag har också skrivit
en sida om
totalförsvaret, och om hur
totalförsvarstanken och folkrätten inte
alltid riktigt går ihop.
//MatsB v 1.0 2008-02-13
Nedan kan du söka här eller på webben efter det du är
intresserad av.