Under denna rubrik tas några av Sveriges hemliga NATO-förberedelser under kalla kriget
upp.
Samtidigt som Sverige under kalla kriget hela tiden officiellt höll hårt
på sin alliansfria linje "alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i
krig", gjordes i hemlighet förberedelser för samarbete i krig med NATO eller med
enskilda NATO-länder. Vissa förberedelser gjordes av Sverige ensamt, vissa
förberedelser i samverkan med andra länder.
Nedan listar jag några av de konstaterade eller sannolika förberedelserna som
genomfördes under kalla kriget. Större delen av informationen på denna sida är
hämtad från neutralitetspolitikkommissionens rapport av år 1994, SOU 1994:11. I
sammanhanget är det dock angeläget att påpeka att den ytterligare information
som framkommit sedan 1994 pekar på att förberedelserna ibland varit betydligt
mer omfattande än vad som framkommer i rapporten SOU 1994:11.
Sammankopplade radiolänknät
Försvarets Fasta Radiolänknät
(FFRL) byggdes i hemlighet ut så att det kopplades samman med motsvarande
norska och danska nät. Genom radiolänknäten kunde alltså direktförbindelser
mellan svensk militär och NATO-militär kopplas upp.
Gemensam flygledning
Inom ramen för ett ursprungligen hemligt svensk-norsk-danskt samarbete,
SVENORDA, utrustades ett antal flygbaser i Sverige för att kunna ta emot norskt
och danskt stridsflyg (d.v.s. NATO-flyg). På samma sätt anpassades flygbaser i
Norge och Danmark till svenskt stridsflyg. Gemensam utrustning installerades då
även för möjlighet till flygledning av varandras flygplan.
När SVENORDA inte längre hemlighölls, framhölls säkerhetsaspekterna med att
kunna nödlanda på grannländernas flygbaser som motiv för den gemensamma
flygledningen och utrustningen. Sådana landningar på grannländernas flygbaser
tränades också regelbundet.
NATO-standard på bränsle och tankning
I samband med införandet av Flygplan 32 (Lansen) gick Sverige över till att
använda NATO:s standardbränsle och NATO:s tankmunstycken.
Neutralitetspolitikkommissionen konstaterade år 1994 att bränslebytet mycket väl
kunde ha varit rent praktiskt betingat för enklare (och billigare) bränsleinköp
på världsmarknaden, men att övergången till NATO:s tankmunstycken mer troligt
var avsett att förbereda för möjligheten att tanka NATO-flyg på svenska
flygbaser.
Luftförsvaret
Luftförsvaret sammanlänkades i hemlighet med det danska och norska
luftförsvaret. Sedan tidigare (se Flygledning ovan) var det möjligt att
trafikleda varandras flyg. I och med införandet under 1970-talet av
smalbandig överföring av
radarbilder blev det även möjligt att utbyta radarinformation med
grannländerna, och därmed möjligt att övervaka och även leda strid i
grannländernas luftrum. Det blev alltså exempelvis möjligt att från danska
stridsledningscentraler leda luftstrid över Sverige, och tvärtom även att från
svenska luftförsvarscentraler leda luftstrid över Danmark.
De förlängda landningsbanorna
Flera banor vid svenska flygbaser framför allt längs svenska ostkusten
förlängdes under 1950- och början av 1960-talen mer än vad svenskt stridsflyg
krävde.
De förlängda banornas bakgrund är omdebatterad. De förlängda banorna
motiverades vid tiden officiellt med att de skulle utgöra reservlandningsplatser
för civilt trafikflyg, och detta motiv hänvisas ibland fortfarande till.
Neutralitetspolitikkommissionen av år 1994 kom dock fram till att det civila
flyget inte kunde ha varit det enda motivet, och att en bidragande orsak till
förlängningen sannolikt var möjligheten att kunna ta emot tungt NATO-flyg
(bombflygplan), kanske framför allt då en möjlighet att ta emot bombplan som
behövde nödlanda på hemväg från Sovjetunionen.
Sverige hade, genom de många nödlandningarna av utländska flygplan under andra
världskriget, en erfarenhet av stora bombplan som försökt nödlanda på korta svenska
landningsbanor. Det är därför sannolikt att en önskan att bättre kunna hjälpa
NATO-flyg i behov av nödlandning kan ha spelat in som motiv för utbyggnaden.
En uppgift som jag enbart har i andra hand säger dock att USA planerade vissa
av sina bombplansrutter dels så att de gick över svenskt luftrum, dels så att vissa
av de amerikanska bombplanen på hemväg inte skulle ha tillräckligt med bränsle
för att nå NATO-baser, utan att mellanlandning i Sverige för tankning ingick i
planerna.
Automatisk igenkänning av NATO-flyg
Förberedelser gjordes för anskaffning av NATO-utrustning för automatisk
igenkänning (IK) av NATO-flyg. Bland annat utbildades personal i handhavande av
denna utrustning.
USA:s kalibrering av Loran C
USA tilläts ställa upp mätutrustning på flygplatserna Bromma och Torslanda för att
kalibrera sitt navigationssystem Loran C. Att detta system kunde användas av
såväl det strategiska NATO-bombflyget som av de kärnvapenbestyckade
NATO-ubåtarna var känt av den svenska regeringen när tillstånd för kalibreringen
gavs.
NATO:s kärnvapenparaply
Sverige stod under NATO:s kärnvapenparaply. Robert Dalsjö pekar i sin bok
Lifeline Lost ut flera indikationer på att USA även explicit uttalat ett
kärnvapenstöd vid ett angrepp mot Sverige, och att detta skulle ha varit ett led
i att förmå Sverige att ge upp sina egna kärnvapenambitioner.
Neutralitetspolitikkommissionen hade inte tillgång till vissa dokument som
senare frisläppts. Kommissionen hittade därför inga skriftliga bevis, men
konstaterar ändå i sin rapport att USA troligen varit "helt inställt på att
hjälpa Sverige".
Fjärrskriftsförbindelsen med Wiesbaden
Försvarsstaben hade sedan början av 1960-talet en direktförbindelse till
NATO-flygets europahögkvarter i Wiesbaden, via en fast uppkopplad krypterad
fjärrskriftsförbindelse.
FRA - signalspaning
Den signalspaning som Försvarets Radioanstalt (FRA)
genomförde mot framför allt Baltikum skedde i samverkan med NATO. Sverige erhöll
avancerad signalspaningsutrustning mot att NATO fick ta del av resultaten av
signalspaningen.
T-kontoret - underrättelseverksamhet i Baltikum
Försvarsstabens hemliga underrättelseorganisation
T-kontoret sände under framför allt 1950-talet ut exilbalter på hemliga
underrättelseuppdrag i Baltikum. Detta skedde i samverkan med NATO. Sverige
erhöll avancerad utrustning för underrättelseagenterna mot att NATO fick del av
underrättelseresultaten. Obekräftade uppgifter säger även att Storbritannien var
direkt inblandat i den operativa verksamheten i Baltikum.
Stay-Behind-organisationer
Det byggdes i Sverige under kalla kriget upp minst två, kanske tre, så
kallade Stay-Behind-organisationer,
organisationer avsedda att träda i kraft vid en fientlig ockupation. Dessa
organisationer hade någon form av samverkan med NATO, och uppgifter gör även
gällande att medlemmar i rörelserna tränades av brittiska eller amerikanska
experter. USA skall även ha försökt på egen hand att bygga upp ett nätverk för
Stay Behind i Sverige. Se vidare sidan om
motståndsrörelser.
Exilregering i England
Sverige hade förberett för en exilregering i England (se även
sidan om nationell ledning i krig), i
likhet med hur Norge hade agerat under andra världskriget. I ett läge där Sverige blev helt
eller delvis ockuperat, och riket inte längre kunde styras från de i de
mellansvenska skogarna förberedda krigsuppehållsplatserna, skulle en exilregering
upprättas "i London", vilket sannolikt innebar i en skyddad anläggning i England
men inte i själva London.
Ett rykte säget att den svenska riksledningen i likhet med flera andra länders ledningar
hade hyrt lokaler för exilregeringen i den stora anläggning i Corsham (i närheten av Bristol)
som var det brittiska riksstyrets krigsuppehållsplats. Anläggningen gick under flera olika
kodnamn, bland annat SUBTERFUGE och BURLINGTON.
Reservhögkvarter i London
Sverige hade förberett för en reservhögkvarter i England. I ett läge där landets försvar
inte längre kunde ledas från de i de
mellansvenska skogarna förberedda ledningsplatserna, skulle krigsledningen ske från
ett reservhögkvarter "i London". Den svenska Chefen för Marinen hade som sitt uppdrag att
i ett krigsläge bege sig till England och där förbereda detta (källa: SOU 2002:108). Ett rykte
säger att detta reservhögkvarter skulle upprättas i anslutning till NATO:s ledningsplats Northwood
i Londons norra förorter.
Trondheimsdepån
Sverige hade i samverkan med Norge under andra halvan av 1950-talet byggt en
stor underjordisk depå i Trondheim för drivmedel avsett för det svenska
försvaret i händelse av krig. Depån ägdes och förvaltades av svenska försvaret
via ett norskt bulvanbolag. Först under 1980-talet avvecklades depån.
Trondheimsleden
Sverige hade i samverkan med västmakterna förberett en evakuerings- och
försörjningsled över havet via Trondheim till Storbritannien. Evakueringsleden
skulle användas av framför allt den svenska stats- och militärledningen i
händelse av sovjetisk ockupation. Via försörjningsleden skulle det svenska
försvaret i mellersta Sverige kunna förses med underhåll.
En del av det till Norge på detta sätt transporterade gods, avsågs att lastas
om på mindre fartyg, och sedan via farleder intill norska kusten transporteras
vidare till Sverige.
Försvaret av Göteborg
Försvaret av Göteborg, och framför allt då Göteborgs hamn, var högt
prioriterat. Även försvaret av flygplatserna runt Göteborg var kraftigt för att
förhindra en strategisk luftlandsättning i avsikt att erövra Göteborg.
Likaledes var det enda riktigt stora anfall som planlades i väst ett
storanfall på två fördelningars bredd för att återta ett Göteborg som fallit i
fiendehänder.
Motivet bakom detta fokus på Göteborg var underförstått i skrift, men talades
i klartext vid övningar: lossningskapaciteten i Göteborgs hamn var avgörande för
möjligheten att snabbt få in stora mängder NATO-förstärkningar i händelse av ett
sovjetiskt anfall.
Mineringen av Öresund
Under 1950-talet planlades minering av Öresund tillsammans med Danmark. Att
hindra Sovjetunionen från att komma ut ur Östersjön var viktigt inte minst för
Sverige, Sverige förlitade sig på en omfattande transportverksamhet på Göteborg
(se ovan) för att få in NATO-förstärkningar i landet, sovjetiska sjöstridskrafter i
Nordsjön skulle kunna vara förödande
för denna verksamhet.
Stationering av NATO-fartyg på Västkusten
Under 1950-talet förbereddes för stationering av NATO-fartyg på svenska
västkusten. Bland annat beordrade Chefen för Marinen att underhållskapaciteten
på västkusten skulle dimensioneras för stationering av NATO-stridskrafter vid
svenska baser.
//MatsB v 1.3 2014-03-12
Nedan kan du söka här eller på webben efter det du är
intresserad av.