Här återfinns en fördjupning om Skylab-programmet.
Skylab-programmet
När
Apollo-programmet
planerades under 1960-talet planerade man samtidigt ett
efterföljande rymdprogram, Apollo Applications Program, AAP, som skulle utnyttja
de kunskaper som man skulle få från Apollo-programmet. Man gjorde stora planer
vilkas genomförande skulle kräva stora budgetar.
Man fick inte alls så mycket pengar som man hade hoppats på. Det som AAP resulterade
i var en kombination av en rymdstation och ett rymdteleskop. Denna kallades Skylab.
Designen av rymdstationen
Hur man skulle bygga rymdstationen hade Wernher von Braun idéer om. Han hade tidigt
förespråkat att förbrukade raketsteg i omloppsbana kunde byggas om till rymdstationer.
Nästan allt i ett raketsteg är tankar för bränsle och syre. När dessa tankar är tomma
så har man kvar en stor metallstruktur som i princip är tom på insidan. Då kan man bygga
om det tomma raketsteget till en rymdstation.
Det uppenbara raketsteg man kunde använda var S-IVB, vilket användes som andra steg på
Saturn IB-raketerna. Eftersom Apollo-programmet hade använt färre Saturn IB-raketer än
planerat, så hade man flera över. Man började planera att sända upp en Saturn IB-raket,
och när andra steget tagit sig upp i omloppsbana kunde man skicka upp astronauter för att
bygga om S-IVB-steget till en rymdstation.
Efter en del planerande kom man fram till att ombyggnationen i omloppsbana skulle vara
väldigt arbetskrävande. Det fanns dock ett alternativ. Saturn V-raketen använde S-IVB
som sitt tredje steg, och Saturn V var kraftfull nog att kunna lyfta S-IVB-steget till
en omloppsbana utan att man behövde använda S-IVB-steget som raketsteg. Om man använde
Saturn V som bärraket skulle man alltså kunna bygga om S-IVB-steget till en rymdstation
nere på jorden, och sedan skicka upp en färdig och inredd rymdstation med en Saturn V-raket.
Haken med detta var att NASA hade planerat att använda alla sina kvarvarande
Saturn V-raketer till Apollo-färder, och de hade inte några pengar till att beställa nya
raketer. Därför blev man tvungen att ställa in en månlandning (Apollo 20) för att få
loss en Saturn V-raket för att skjuta upp Skylab.
Uppskjutningen av Skylab
I maj 1973 sköts Skylab upp. Det gick inte bra. Man hade monterat ett yttre skydd
kring S-IVB-steget, som skydd mot solens hetta och som skydd mot mikrometeoriter.
På grund av dålig design eller dåligt genomfört arbete så klarade detta skydd inte
påfrestningarna vid uppskjutningen. Luftmotståndet slet loss skyddet efter en
minut av färden. Som om inte det var nog så slet skyddet i sin tur loss en av de två
ihopfällda solpaneler som skulle förse Skylab med elektricitet, och delar trasslade
in sig i den andra solpanelen så att den solpanelen uppe i rymden hindrades från att
veckla ut sig helt.
Det Skylab som kom upp i rymden hade alltså inget skydd mot solens hetta, och den
enda halvt utvecklade solpanelen producerade inte tillräckligt med elektricitet.
Den första besättningen på Skylab var planerad att skjutas upp dagen efter. Nu fick
man senarelägga den färden med tio dagar för att man först skulle komma på vad som kunde
göras för att rädda Skylab, och för att besättningen sedan skulle hinna träna på dessa
räddningsaktioner.
Skylab 2
Skylab 2 var den första besättningen på Skylab. Befälhavare var
Pete Conrad, Science Pilot var
Joseph Kerwin, och Pilot var
Paul Weitz. Som beskrivits ovan
fick besättningen träna på att rädda Skylab, och deras färd fördröjdes med tio dagar.
Besättningen bemannade Skylab i fyra veckor under maj och juni 1973.
Eftersom Skylab hade drabbats av flera problem vid uppskjutningen, fick besättningen
på Skylab 2 ägna en del av den första tiden på Skylab med reparationer. Direkt när
man kom fram flög man runt Skylab för att inspektera skadorna. Efter en måltid
gjorde man ett reparationsförsök av solpanelen som inte vecklat ut sig. Weitz sträckte
sig ut ur kapseln med en tre meter lång stång för att försöka bända isär panelerna.
Det lyckades inte. Man gav upp och försökte docka med Skylab. Det fungerade inte.
Efter åtta misslyckade dockningsförsök fick man ta på sig rymddräkterna och ta in delar
av dockningsmekanismen i kapseln för undersökning. Efter isärtagning och hopsättning av
dockningsmekanismen försökte man återigen att docka. Denna gång fungerade det.
Nu kunde astronauterna ta sig in i Skylab. Eftersom Skylab hade varit överhettat
i nästan två veckor så var man orolig för att farliga gaser skulle ha bildats
därinne. Weitz gick in först iklädd gasmask, med en gasmätare. När inga farliga
gaser detekterades följde de båda andra astronauterna efter honom. Inne i Skylab var det
över 50 grader varmt.
Det första astronauterna gjorde något åt var hettan. Man hade fått med sig ett
uppspännbart värmeskydd som såg ut som ett fyrkantigt parasoll. På Skylab fanns en smal
luftsluss för att kunna föra ut vetenskapliga experiment i rymden. Denna luftsluss
använde man nu för att föra ut parasollet och fälla upp det. Eftersom Skylabs
elförsörjning drevs av solceller på fasta paneler, så vände Skylab normalt alltid
samma sida mot solen. Det var denna sida som nu skuggades av parasollet.
Tack vare effektiv kylning av Skylab kunde man nu få ner inomhustemperaturen till
omkring 30 grader, vilket var uthärdligt. På vissa ställen var det ännu svalare;
i dockningsadaptern som satt i ena änden av Skylab var det neremot 20 grader. Där
sov astronauterna de första nätterna.
Astronauterna spenderade nu två veckor med att genomföra sådana vetenskapliga experiment
som deras färd egentligen skulle ha innehållit. Några av experimenten kunde inte genomföras
därför att de skulle ha använt luftslussen som nu parasollet satt i. Några av experimenten
kunde inte genomföras därför att det fanns för lite elektricitet. Den halvt utvecklade
solpanelen genererade ungefär 4000 watt. Skylab konsumerade mer än 3000 watt bara för
basfunktionerna. Alltså fanns det inte mycket el över för experiment och andra
energikrävande saker. Att försöka veckla ut solpanelen blev nästa reparationsuppdrag.
Efter två veckor på Skylab genomförde Conrad och Kerwin en rymdpromenad för att
veckla ut solpanelen. De hade fått med sig verktyg för att göra detta: en 8 meter lång
aluminiumstång, en metallsåg och en bultsax. De arbetade hårt för att få loss panelen,
och när den plötsligt vecklade ut sig slungades båda astronauterna ut i rymden och fångades
upp av sina säkerhetslinor. När chocken hade lagt sig konstaterade Conrad och Kerwin
att de hade lyckats med sitt uppdrag. Nu kunde markkontrollen ta över hanteringen av
solpanelen.
Utvecklingen av panelen var invecklad och innefattade en hel del styrning från
marken. Conrad och Kerwin hade sedan länge avslutat sin rymdpromenad (de var ute
tre och en halv timme) när markkontrollen efter sex timmar hade gjort alla manövrer
för att kunna använda solpanelen. Elproduktionen ökade nu från 4000 watt till 7000 watt,
och det fanns nu el på Skylab för de mer energikrävande vetenskapliga experimenten.
Man fortsatte de vetenskapliga experimenten.
Under en tredje rymdpromenad en av de sista dagarna så "fixade" Conrad ett relä som
fastnat genom att slå hårt på det med en hammare. Denna lågteknologiska åtgärd hade
faktiskt föreslagits från markkontrollen som lösning för att få igång det trilskande
reläet.
Efter fyra veckor i rymden, vilket var nytt rekord, återvände astronauterna till jorden.
Skylab 3
Skylab 3 var den andra besättningen på Skylab. Befälhavare var
Al Bean, Science Pilot var
Owen Garriott, och Pilot var
Jack Lousma.
Besättningen bemannade Skylab i drygt åtta veckor under juli till september 1973.
Skylab 3-färden blev dramatisk. Under färden till Skylab fick servicemodulen problem
med ett av modulens fyra styrraketskluster. Vid felsökning de kommande dagarna fick man
problem med ytterligare ett kluster. Man visste inte om besättningen på Skylab
skulle kunna återvända om endast två av fyra styrraketskluster fungerade.
Någon NASA-chef fick panik och ville att besättningen skulle resa hem omedelbart.
Andra fick tala om för chefen att astronauterna hade det bra där de var. Skylab
hade förråd för att klara alla tre planerade vistelser där, så astronauterna kunde
vara på Skylab flera månader längre än planerat om det skulle krävas.
Man satte igång två parallella aktioner. Den ena bestod i att man genom beräkningar
och simuleringar försökte ta reda på om det var säkert att använda servicemodulen
där bara två styrraketskluster fungerade för återresan till jorden. Den andra aktionen
var att förbereda en räddningsaktion.
Räddningsaktionen för Skylab 3
Om man kom fram till att Skylab 3-besättningens servicemodul inte kunde användas för
återresan, så krävdes en undsättningsaktion. Man skulle då behöva skicka upp en ny
farkost för att hämta hem de strandsatta astronauterna. Problemet var att en
Apollo-kapsel rymde tre astronauter, och det var tre astronauter på Skylab.
Detta låter kanske inte som ett problem, men problemet var att Apollo-kapslarna inte var
byggda för automatisk dockning, så det skulle inte gå att skicka upp en obemannad
Apollo-kapsel att docka med Skylab. Här låg Sovjetunionen före; de sovjetiska
rymdfarkosterna var i högre grad automatiserade än de amerikanska.
Man kom fram till att en undsättningsfärd skulle kräva en besättning på två personer.
Man var alltså tvungen att modifiera en Apollo-kapsel så att den kunde rymma fem
astronauter istället för normala tre. Man gjorde så, det blev trångt och astronauternas
säten hamnade delvis under varandra. Detta väckte frågor om risken för att en hård
landning kunde få det övre sätet att kollapsa ner på den undre astronauten. Man ansåg
att risken var liten och att den fick accepteras för att överhuvudtaget kunna få hem de
strandsatta astronauterna igen.
Man utsåg en undsättningsbesättning:
Vance Brand och
Don Lind, två av astronauterna
i Skylab 3:s reservbesättning. De började träna för räddningsaktionen.
För att bereda sig på en snabb undsättningsaktion monterade man ihop en Saturn IB-raket
med den modifierade Apollo-kapseln, och rullade till och med ut raketen på startplattan
för att snabbt vara redo om det behövdes.
Lyckligtvis kom man fram till att Apollos servicemodul var robust nog för att klara
återresan till jorden med endast två fungerande styrraketskluster av fyra. Man
behövde aldrig genomföra räddningsaktionen. Man behöll den modifierade undsättningskapseln
och hade beredskap vid såväl Skylab 4 som Apollo-Sojuz-färden för att kunna genomföra
en räddningsaktion om det skulle behövas.
Arbete under Skylab 3
Skylab var i ett mycket bättre skick när Skylab 3:s besättning anlände än när
Skylab 2:s besättning anlände. Det fanns tillräckligt med el, och temperaturerna
var rimliga om än inte optimala. För att förbättra skyddet mot solvärmen genomförde
Garriott och Lousma en rymdpromenad där de spände upp ett större solskydd över
Skylabs solsida. Detta stora solskydd hade kommit till Skylab med Skylab 2,
men Skylab 2-besättningen hade större problem (solpanelen) att lösa under sina
rymdpromenader.
Skylab 3:s besättning genomförde ett stort antal vetenskapliga experiment, och arbetade
i hög takt med dessa. Detta satte en hög ribba för förväntningarna på Skylab 4:s besättning.
Efter åtta och en halv vecka återvände Skylab 3:s besättning till jorden, och återfärden
gick bra trots problemen med styrraketerna på servicemodulen.
Skylab 4
Skylab 4 var den tredje och sista besättningen på Skylab. Befälhavare var
Gerald Carr, Science Pilot var
Edgar Gibson, och Pilot var
William Pouge.
Besättningen bemannade Skylab i tolv veckor, från november 1973 till februari 1974.
Ingen i Skylab 4:s besättning hade varit i rymden tidigare. En rymdfärd med bara
oerfarna astronauter hade USA inte genomfört sedan
Gemini VIII. Samtliga färder i
Apollo-programmet
hade haft minst en erfaren astronaut i besättningen.
Beroende på hur man räknar
Joe Engles färder med raketflygplanet X-15 så har USA eventuellt
inte genomfört en rymdfärd med bara oerfarna astronauter efter Skylab 4 heller. Joe Engle
var befälhavare för rymdfärjans andra färd, STS-2. Engle hade tidigare varit X-15-pilot och
då hade han tre gånger flugit högre än 50 miles (cirka 80 kilometer). Det amerikanska
flygvapnet räknade 50 miles som gränsen till rymden, och enligt deras definition hade
därför Engle genomfört tre rymdfärder med X-15. NASA däremot hade anslutit sig till den
mer internationellt accepterade definitionen att rymden börjar 100 km upp, och enligt
denna definition hade Engle inte flugit i rymden med X-15.
Enligt NASA:s definition var därför STS-2 en rymdfärd med bara oerfarna astronauter,
på samtliga övriga 134 färder med rymdfärjan hade minst en i besättningen varit
i rymden tidigare.
Hårt arbete i rymden
Efter Skylab 3 hade markkontrollen höga förväntningar på Skylab 4:s besättning.
Efter åtta veckor på Skylab var Skylab 3:s besättning snabba och effektiva i att
genomföra sina uppgifter. Förväntningarna att Skylab 4:s oerfarna besättning skulle
kunna hålla samma höga tempo slog fel. Man kom efter i arbetet, och var tvungna att
använda viloperioder och vilodagar för att försöka komma ikapp med arbetet.
Till slut var markkontrollen tvungna att sänka sina krav för att inte besättningen
skulle bli helt utarbetad. Ibland har detta framställts som att besättningen
gjorde revolt och strejkade, men i verkligheten hade man en saklig diskussion
om förhållandena på Skylab och kom fram till en lösning. Resten av tiden hade man ett
bättre arbetsförhållande, och när de tolv veckorna var till ända kunde man konstatera
att astronauterna sammantaget hade utfört mer arbete än planerat.
Skylab 4 avslutade de bemannade vistelserna på Skylab.
Skylab 5
Skylab 5 sköts aldrig upp. Man hade planer på en fjärde bemannad rymdfärd till
Skylab. Huvudsyftet med den skulle vara att ge Skylab ett lyft i sin bana så att
Skylab skulle klara sig ytterligare några år i rymden. Nu genomförde man aldrig denna
färd, utan räknade med att en tidig färd med rymdfärjan skulle lyfta Skylab till en
högre bana.
Skylabs öde
Inte ens i rymden är det helt tomt. De obetydliga resterna av atmosfär på de
höjder där Skylab hade sin bana var tillräckligt för att på sikt sakta ner Skylab och
sänka dess bana. Som nämnts ovan hade man räknat med att en tidig färd med rymdfärjan
skulle kunna lyfta Skylab till en högre bana.
Tyvärr blev rymdfärjan flera år försenad. Skylabs bana sjönk alltmer, ända till ett
återinträde i juli 1979. Man gjorde vad man kunde för att återinträdet skulle ske över
havet, men tyvärr spreds delar av Skylab över Australien. Lyckligtvis skadades ingen,
men NASA fick böta 400 australienska dollar för nedskräpning.
Not om numreringen av Skylab-färderna
Den officiella NASA-numreringen av de bemannade Skylab-färderna var Skylab 2, 3 och 4,
där den obemannade uppskjutningen av själva rymdstationen räknades som Skylab 1. På grund
av dålig kommunikation internt på NASA kom emblemen för de bemannade färderna istället
att få numreringen I, II respektive 3.