Här återfinns en fördjupning om Apollo-programmet, det tredje programmet för
USA:s bemannade rymdfärder under tiden för rymdkapplöpningen. Under denna rubrik
skriver jag också om de efterföljande färderna med Apollo-farkoster, d.v.s. Skylab och
Apollo-Sojuz-färden.
Apollo-programmet
Apolloprogrammet var det stora månlandarprogrammet som skulle resultera i en
bemannad landning på månen. Apolloprogrammet hade faktiskt initierats innan
Gemini-programmet, men det stora
behovet av utveckling av farkostsystem inom
Apollo-programmet gjorde att Gemini-programmet hann både startas och avslutas
innan den första bemannade Apollo-färden genomfördes.
På grund av det stora utvecklingsbehovet var man tvungen att göra mycket arbete
parallellt. Så var man exempelvis tvungen att utveckla Apollo-farkostens kommando-
och servicemodul innan man hade bestämt hur månlandningen skulle gå till. Detta
innebar två egenheter: Servicemodulens motor blev kraftigt överdimensionerad för
det arbete den kom att utföra. Motorn designades när ett alternativ fortfarande var
att hela kommando- och servicemodulen skulle landa på månen, och motorn dimensionerades
för att kunna lyfta alltihop från månens yta. Den andra egenheten var att första
versionen, "Block I", av kommandomodulen, inte hade någon dockningstunnel.
Man visste vid tiden för designen inte ifall man alls skulle docka med något,
man visste inte om man skulle ha en separat månlandare, och inte heller ifall
astronauterna skulle förflytta sig mellan eventuella farkoster
internt eller genom rymdpromenader.
Det blev alltså en del merarbete på grund av att så mycket gjordes parallellt. Som
bärraketer fanns designidéer om en hel familj av bärraketer, där i princip bara
två blev realiserade: den mindre Saturn I och den större Saturn V. Saturn I visade sig
dock för klen för den Apollo-farkost som blev tyngre och tyngre ju mer man arbetade
med designen. Man utvecklade därför en förbättrad version, Saturn IB, vilket blev
den "lilla" raketen för Apollo-färderna.
Redan år 1961 sköt man upp den första Saturn I-raketen. De första
fem raketerna hade inte någon Apollo-modul, utan dessa uppskjutningar var rena tester av
bärraketen.
År 1964 till 1965 sköt man upp fem obemannade Saturn I-färder med prototyper till
Apollo-moduler. Som nämnts tidigare hade dock Apollomodulerna blivit allt tyngre
ju längre utvecklingen gick, och Saturn I fick ersättas med Saturn IB, en bärraket
med mer än dubbelt så stor lyftförmåga som Saturn I.
Tidiga Saturn IB-färder
Tre obemannade Saturn IB-färder sköts upp under 1966. Dessa färder hade flera olika
syften. Först och främst att testa Saturn IB-raketen innan man använde den för bemannade
rymdfärder. Syfte två var att skjuta upp obemannade Apollo-moduler
(färderna AS-201, AS-202) för testning innan en bemannad uppskjutning. Syfte tre (färden
AS-203) var att testa det andra steget (S-IVB) och dess förmåga att återstartas i
rymden.
Apollo 1
Den första bemannade Apollo-färden som planerades var Apollo 1, eller som den internt
kallades, AS-204. Apollo 1 skulle bli en bemannad test av den första versionen ("Block I")
av kommandmodulen.
Apollo 1-färden blev aldrig av. Vid en övning några veckor före den planerade
uppskjutningen utbröt en brand i kapseln och alla tre astronauterna omkom. Veteranerna
Gus Grissom (som skulle blivit den förste
att flyga tre gånger i rymden) och
Ed White
(som under Gemini IV-färden genomförde USA:s första
rymdpromenad), och den nya astronauten
Roger Chaffee, omkom
alla i denna katastrofala brand. Katastrofen tvingade NASA att tänka över hela sitt
bemannade rymdprogram, och det skulle dröja ett och ett
halvt år innan man sköt upp en bemannad rymdfarkost.
Efter Apollo 1-branden genomförde NASA en omfattande haveriutredning, vilken resulterade
i ett omfattande arbete med att designa om många delar av både kommandomodul och
annat kring de bemannade rymdfärderna.
Ett av resultaten av haveriutredningen var ett beslut att inte flyga någon bemannad
rymdfärd alls med Block I-versionen av kommandomodulen. Många av de fel och problem som
man hittade på Block I-versionen under haveriutredningen hade redan ändrats
i Block II-versionen. Man beslöt alltså att alla bemannade färder skulle ske med
Block II-versionen, och Block II-versionen genomgick många ändringar på grund av
vad som framkommit under utredningen.
Andra resultat av haveriutredningen var att man ändrade sammansättningen av atmosfären
i Apollokapseln. Apollo 1 hade haft en ren syreatmosfär både på marken och i rymden.
Man ändrade detta till att så länge som kapseln var kvar på marken var atmosfären i den
en blandning av syre och kväve. När kapseln sköts upp ersattes detta med en ren
syreatmosfär. Man ändrade även många material till att bli mindre brandfarliga, bland
annat fick astronauterna nya rymddräkter med ett mindre brandfarligt ytterlager.
Elkablar kapslades in i metall för att minska risken för brand.
Det finns inga rymdfärder med de officiella benämningarna Apollo 2 eller Apollo 3.
Anledningen är höljd i dunkel, men jag tror att det är en kombination av att NASA både
ville visa medkänsla med de anhöriga till de omkomna i Apollo 1-branden, samtidigt som
de ville hålla på den gamla principen att endast rymdfärder som faktiskt blev av skulle
numreras.
De omkomnas änkor lär ha bett NASA att namnet Apollo 1 skulle reserveras för den
planerade rymdfärd som aldrig blev av när deras män omkom. NASA gjorde detta av
medkänsla, men samtidigt blandade man bort korten litegrann när man tillkännagav
att numren Apollo 2 och Apollo 3 inte skulle användas, utan att nästa rymdfärd skulle
kallas Apollo 4.
För internt bruk sade man att de tre obemannade Saturn IB-färderna
som redan genomförts kunde internt räknas som Apollo 1A, Apollo 2 och Apollo 3.
Genom att göra så tillfredsställde man både de anhöriga och de som tyckte att bara
genomförda färder skulle numreras. Det internt föreslagna "Apollo 1A" som namn på
rymdfärden AS-201, kunde räknas som Apollo 1 av dem som motsatte sig att ett nummer
tilldelats en icke genomförd rymdfärd.
Oavsett orsak så fick detta förfarande till resultat att denna nya Apollo-numrering
blev konsekvent
om man räknar alla genomförda Saturn IB- och Saturn V-färder som Apollo-färder,
från AS-201 ("Apollo 1A") fram till den sista månlandningen med Apollo 17.
Notera även att den
ursprungliga icke-officiella användningen i media av beteckningen "Apollo" plus
nummer endast användes för bemannade rymdfärder. Efter Apollo 1-branden kom "Apollo
plus nummer"-beteckningen dock att användas även om obemannade färder, men endast för
färder med Saturn IB och Saturn V. De 10 färderna med Saturn 1 fick aldrig någon
"Apollo plus nummer"-beteckning, trots att fem av dem hade med sig prototyper av
Apollo-kapslar och hade fått de officiella beteckningarna AS-101 t.o.m. AS-105
(där AS onekligen står för "Apollo-Saturn"). För mer om numrering, se
sidan om Apollos numrering.
Apollo 4
Apollo 4 var den första Apollo-färd som skedde efter Apollo 1-olyckan. Det var en
obemannad färd och den första uppskjutningen av den stora raketen, Saturn V.
Färden gick bra, trots att den var en chansning. Eftersom man var stressad över
att uppfylla president Kennedys löfte att landsätta en människa på månen före
decenniets utgång, så ville man inte spilla tid på att testa en delkomponent i taget.
Man sköt alltså upp en fullt konfigurerad trestegsraket utan att ha gjort separata
rymdfärder med de olika delarna.
Apollo 4 och även Apollo 6 var utrustade med ett antal filmkameror som tog färgfilmer
av hög kvalitet av början av färden, framför allt när de utbrunna raketstegen lösgjordes
och nästa tändes.
Dessa filmer skickades automatiskt tillbaka till jorden i små kapslar som klarade
återinträdet och landade i havet med en fallskärm, och de hade en radiosändare för att
man skulle kunna pejla var de var och hitta dem. Flera kapslar upphittades, och dessa
filmer används återkommande för att illustrera Apollo-färder, oavsett nummer. Om ni ser
en skildring av en Apollo-färd och ser högkvalitativa färgfilmer av hur raketsteg frigörs
eller tänds, så är det nästan säkert att filmerna är från Apollo 4 eller Apollo 6.
Apollo 5
Apollo 5 var nästa obemannade färd. Detta var en Saturn IB-färd, och det var den första
färd där en månlandare sändes upp. Saturn IB kunde bara lyfta antingen en
kommando- och servicemodul, eller en månlandare, så Apollo 5 hade ingen
kommando- eller servicemodul.
Apollo 5-färden testade månlandaren och dess system. Av särskilt intresse var att
månlandarens två olika motorer, en för landning och en för start från månen, båda kunde
testas. Apollo 5 var en lyckad test av månlandaren, så lyckad att redan nästa rymdfärd
med månlandaren blev bemannad (Apollo 9).
Apollo 6
Apollo 6 var en obemannad färd, och det var färd nummer två med Saturn V-raketen.
Efter den första lyckade Saturn V-färden, Apollo 4, var man optimistisk att Apollo 6
skulle vara den sista obemannade Saturn V-färden som krävdes för att anse Saturn V
säker för bemannade rymdfärder.
Apollo 6 fick problem. Första steget drabbades av svåra så kallade
pogo-oscillationer,
oscillationer eller kraftiga skakningar i raketens längdriktning som kommer sig av att
raketkroppen kommer i resonans med variationer i motorernas dragkraft.
Pogo-oscillationerna gjorde att saker gick sönder i både det andra steget och det
tredje steget. I det andra steget hade en av fem motorer problem, och efter några
minuter stängdes den ner. Direkt därefter stängdes en andra motor ner. Steget var
designat för att kunna göra sitt jobb om fyra av fem motorer fungerade, men nu fungerade
bara tre av fem. De återstående motorerna arbetade nästan en minut längre än normalt,
och det tredje steget arbetade även det längre än normalt. Sammantaget gjorde detta
att Apollo 6 kom upp i omloppsbana, men i en betydligt lägre omloppsbana än planerat.
En viktig test var att återstarta det tredje steget, för att efterlikna den återstart
som krävdes för att skicka en Apollokapsel mot månen. Men steget vägrade att låta sig
återstartas. Något hade gått sönder på grund av de kraftiga skakningarna.
Trots dessa problem så ansåg man att man både kände orsaken till problemen och att man
visste hur man skulle åtgärda dem, så trots Apollo 6:s problem ansåg man att nästa
Saturn V-färd kunde bli bemannad.
Bemannade Apollo-färder
Jag har skapat separata sidor för de bemannade rymdfärderna under Apollo-programmet,
samt för de senare färderna med Apollo-farkoster.
Man planerade för ytterligare bemannade månfärder. Man hade förstås långsiktiga men inte
så realistiska tankar på mer permanent närvaro på månen, och att astronauter skulle
kunna vistas månader eller längre på månen. Av detta blev intet.
Betydligt mer närliggande var att åtminstone använda de raketer man redan hade köpt.
NASA hade beställt 15 Saturn V-raketer, och dessa skulle räcka till bemannade
månfärder till och med Apollo 20.
På sidan om Skylab-färderna beskrivs att man hade
olika val för att bygga en rymdstation. När man beslutat att skjuta upp Skylab med
en av de 15 inköpta Saturn V-raketerna så blev man tvungen att ställa in Apollo 20.
De amerikanska politikerna hade visserligen lagt en vetenskaplig fernissa över
månlandarprogrammet, men när USA nu vunnit rymdkapplöpningen, man hade slagit ryssarna
och kommit först till månen,
så ville politikerna inte längre lägga så mycket pengar på rymdfärder. NASA fick kraftigt
nedskuren budget, vilket ledde till att man tvingades ställa in även Apollo 18 och 19.
Det sägs att president Nixon övervägde att ställa in även Apollo 16 och 17, men
övertalades att låta dessa färder genomföras som planerat.
I och med att Apollo 18 och 19 ställdes in, så hade NASA två inköpta flygfärdiga
Saturn V-raketer över. Dessa skulle aldrig komma att användas, utan fungerar idag
som väldigt dyrt inköpta museiföremål.