Här återfinns beskrivningar av USA:s tidiga astronautkår.
USA:s tidiga astronautkår
Jag ger här några korta beskrivningar av USA:s eller snarare NASA:s tidiga astronautkår.
Vid sidan av NASA hade även USA:s militär en astronautkår, och tränade astronauter för
militära rymdfärder. Mitt
fokus är dock på NASA:s astronautkår, även om det som beskrivs nedan finns tydliga
kopplingar till USA:s militär även där.
Vem är en bra astronaut?
När man började tala om bemannade rymdfärder så funderade man på vilken typ av människor
som passade för att bli astronauter. Det behövdes personer som var villiga att utsätta
sig för faror, och som i pressade situationer kunde fatta snabba beslut som kunde
vara livsavgörande. Dykare och bergsbestigare var två kategorier människor man kunde
tänka sig, men till slut fastnade man för provflygare (testpiloter).
En provflygare har ett farligt yrke, provflygaren framför en komplex oprövad farkost i
höga hastigheter och måste kunna fatta blixtsnabba beslut om något händer. En provflygares
uppgift liknade därför mycket vad de första astronauterna skulle komma att utsättas
för. NASA bestämde därför att endast erfarna provflygare skulle komma i fråga för jobbet
som astronaut.
Detta fick en direkt konsekvens i att det nästan bara var militärer som kunde
kvalificera sig att bli astronauter hos NASA. I den första gruppen av astronauter
som antogs, Astronautgrupp 1, var samtliga
sju personer militära provflygare. I den andra gruppen av astronauter som antogs,
Astronautgrupp 2, var sju personer av nio
militära provflygare. I Astronautgrupp 2 fanns två civila provflygare, Neil Armstrong
som arbetade för NASA som X-15-pilot, och Elliott See som arbetade för General Electric
(GE) som provflygare av GE:s jetflygplan.
En annan konsekvens av att kräva provflygare var att NASA inte fick några kvinnliga
astronauter under den aktuella tiden.
Det stod inget i NASA:s krav att en astronaut inte fick vara kvinna,
men eftersom NASA krävde att astronauterna skulle vara provflygare, så stängdes ändå
kvinnor i praktiken ute från yrket som astronaut; på den tiden var det endast män som
kunde få arbete som militär provflygare.
Vem jobbar man åt som astronaut?
Detta med att nästan alla tidiga astronauter kom från ett arbete som militär provflygare
hade ytterligare
en konsekvens. Den militär som NASA antog som astronaut upphörde inte att vara militär,
utan blev istället kommenderad till ett militärt uppdrag att vara astronaut i NASA:s
rymdprogram. De astronauter som hade militär bakgrund fortsatte alltså att vara militärer
när de arbetade som astronauter åt NASA. Att astronauternas militära grader ofta angavs när
man beskrev astronauterna berodde på detta, de allra flesta
av de tidiga astronauterna var aktiva militärer med ett militärt uppdrag att vara astronaut.
De tidiga astronautgrupperna
Det var sju astronautgrupper som NASA antog under tiden för rymdkapplöpningarna.
Jag har skrivit sidor med kort information om dessa sju grupper.
Här är en länk till sidan om Astronautgrupp 5,
de astronauter som bemannade de flesta platser i de senare Apollo-färderna, och
som också blev viktiga som astronauter i efterföljande rymdsatsningar (Skylab,
Apollo-Sojuz-projektet, rymdfärjan).
Här är en länk till sidan om Astronautgrupp 6,
en andra grupp akademiker som skulle skolas att bli astronauter. De rekryterades för sent
för att få flyga i Apollo-programmet, men som utförde viktiga uppgifter i stödfunktioner
under Apollo-färderna.
Här är en länk till sidan om Astronautgrupp 7,
en grupp astronauter som kom från amerikanska flygvapnets egna rymdprogram. I likhet
med Astronautgrupp 6 kom dessa för sent till NASA för att få flyga i Apollo-programmet,
men utförde viktiga uppgifter i stödfunktioner under Apollo-färderna. De var dessutom
viktiga piloter och befälhavare för de tidiga flygningarna med rymdfärjan.
Mina personliga tyckanden
Efter att ha läst en del om NASA:s tidiga astronauter så har jag en del personliga
reflektioner eller åsikter. Nedanstående är helt mina egna åsikter.
En sak som är tydlig är utvecklingen i hur NASA hanterade de olika roller som
astronauterna förväntades ha. Som beskrivits ovan var kraven för att bli antagen till
de första astronautgrupperna att man var provflygare. Detta var förståeligt eftersom
rymdflygning var okänt och farkostkonstruktioner och system behövdes utprovas. Att Mercury-
och Gemini-programmen helt fokuserade på pilotkunskaper är därför inte konstigt.
Apollo-programmet är lite annorlunda. Som programmet genomfördes var det, efter mycket
lobbying och övertalning, nätt och jämnt att en vetenskapsman (Harrison Schmitt) fick
plats på den sista månlandningen. Trots den vetenskapliga fernissa som jag nämnt på
flera ställen på dessa sidor att man hade lagt över Apollo-programmet, så var det tydligt
att det fortfarande var pilotkunskaper som var det viktiga för astronauterna.
Detta dröjde kvar även i Skylab-programmet. Till skillnad från Apollo-programmet så
hade Skylab-programmet en roll i besättningen som var "Science Pilot". I alla tre
Skylab-besättningarna så besattes denna roll av en astronaut ut Astronautgrupp 4, den
grupp som hade rekryterats med krav på en akademisk karriär men inget krav på
flygerfarenhet. Trots detta så genomgick alla i Astronautgrupp 4 en flygskola, och
namnet på rollen innehöll ordet "pilot", en indikation på att även dessa astronauter
åtminstone i nödfall skulle kunna flyga rymdfarkosterna.
Även Astronautgrupp 6, den andra gruppen astronauter att rekryteras på akademiska
meriter, genomgick en flygskola. Endast två av dessa astronauter, Story Musgrave och
William Lenoir, hade backup-roller som Science Pilot i Skylab-programmet. I övrigt
blev de kvarvarande i astronautgruppen, tillsammans med Musgrave och Lenoir,
Mission Specialists på rymdfärjefärder.
I och med rymdfärjan så hade NASA tänkt ett varv till. Rymdfärjan hade normalt plats
för sju personer i besättningen. Större delen av
besättningen skulle arbeta med färdens vetenskapliga eller tekniska uppdrag.
Rymdfärjan var byggd med en främre cockpit för två personer. Där satt befälhavaren och piloten
och flög färjan. Övriga besättningsmedlemmar ingick i en av kategorierna Mission
Specialist eller Payload Specialist. En Mission Specialist var normalt en astronaut
anställd av NASA med uppgift att arbeta med rymdfärdens uppdrag, men inte med att
flyga rymdfärjan. En Payload Specialist var en expert på den specifika lasten, och var
normalt inte en yrkesastronaut anställd av NASA.
I och med denna kategorisering så blev det mer tydligt vilka astronauter som hade
flygning som sitt huvuduppdrag, och vilka som hade vetenskap (eller teknik) som
sitt huvuduppdrag. Det går också att se detta genom att studera de astronauter ur de
tidiga astronautgrupperna som var kvar i astronautkåren och som flög i rymdfärjeprogrammet.
För Astronautgrupp 4 och 6, de grupper där akademisk bakgrund krävdes men inte pilotbakgrund,
flög samtliga, av de som flög med rymdfärjan, i rollen som Mission Specialist.
För astronautgrupperna med krav på pilotbakgrund gällde: Ur Astronautgrupp 2 flög
John Young rymdfärjan två gånger som befälhavare. För
astronauterna ur Astronautgrupp 5, flög sex av dessa rymdfärjan som befälhavare: Brand,
Engle, Lousma, Mattingly och Weitz, samt Haise i Approach and Landing Tests. Två
astronauter ur Astronautgrupp 5 flög rymdfärjan som Mission Specialists: McCandless och Lind.
Ur Astronautgrupp 7 flög sex astronauter rymdfärjan först som piloter och därefter som
befälhavare: Crippen, Truly, Fullerton, Hartsfield, Overmeyer och Bob. En flög som
Mission Specialist: Peterson. De astronauter som värvats med krav på pilotbakgrund
användes alltså till allra största delen just som piloter och befälhavare.
Var Apollo-kapseln feldesignad?
Varför dröjde det till rymdfärje-programmet innan NASA kunde skicka upp astronauter i
rymden utan att de var utbildade piloter? Min gissning är att en del av svaret
ligger i designen av Apollos kommandomodul.
Apollos kommandomodul var byggd för tre astronauter och dessa hade var och en sina
specifika uppgifter. På den vänstra platsen satt den som styrde kapseln. Detta var normalt
befälhavarens plats. Under månfärderna från och med Apollo 10 satt kommandomodulspiloten
på denna plats vid återinträdet och landningen på jorden. Dessutom styrde kommandomodulspiloten
kapseln härifrån när befälhavaren var i månlandaren eller på månytan.
Mittenplatsen var "navigatörens" plats. Här satt kommandomodulspiloten vid starten och
närhelst befälhavaren satt på den vänstra platsen. Uppgiften för den som satt på denna
plats var just navigatörens: att hålla reda på var man befann sig och att färden följde
planen.
Den högra platsen var "färdmekanikerns" plats. Här satt månlandarpiloten. Uppgiften
för den som satt på denna plats motsvarade en färdmekanikers: astronauten övervakade en
stor mängd mätare och instrument för att kontrollera att alla delsystem fungerade
som de skulle, och skulle vid eventuella fel kunna göra förändringar och omkopplingar
för att lösa problemen.
Alla tre platserna krävde alltså astronauter med goda pilotkunskaper och/eller goda
kunskaper om rymdfarkosten och dess delsystem.
Undsättningsexpeditionen som förbereddes när det var problem med
Skylab 3 visade att det i teorin skulle gå att flyga
en Apollo-kapsel med bara två astronauter i, även om man tack och lov aldrig behövde
testa det i praktiken. Med en lite bättre design skulle det med andra ord ha varit
möjligt att designa kapseln så att endast två astronauter av tre hade behövt ha
pilotkunskaper.
Varför gjorde man inte det? Det troliga svaret är att Apollo-kapseln designades för
månlandningsfärderna och inte för eventuella efterkommande rymdfärder. Under själva
månlandningen behövdes två utbildade piloter i månlandaren, befälhavaren som
styrde och månlandarpiloten som var navigatör och färdmekaniker i en och samma person.
Ensam i kommandomodulen fanns då kommandomodulspiloten, och denne behövde därför också
vara en utbildad pilot. Alltså behövdes det under månfärderna tre utbildade piloter i
Apollo-kapseln, och kapseln designades sannolikt för att dra nytta av detta: man fördelade
arbetet som måste göras över de tre utbildade piloterna.
Under Skylab var situationen en annan. Då skulle rymdkapseln "bara" upp i omloppsbana
kring jorden, och som nämnts kom man fram till att detta i nödfall kunde utföras av två
astronauter. Om man istället hade designat kommandomodulen så att en av tre astronauter
inte alls hade behövt delta i flygningen av kapseln, så hade man kunnat skicka upp
vetenskapsmän till Skylab utan att man först hade behövt utbilda dem till piloter.
Min favorit-astronautgrupp
Min favorit-astronautgrupp är utan tvekan
Astronautgrupp 2. Astronautgrupp 1 var visserligen
de astronauter som tog USA till rymden, men Astronautgrupp 2 var de astronauter som tog
USA (och mänskligheten) till månen.
Astronauter ur Astronautgrupp 2 deltog i samtliga tio bemannade Gemini-färder.
Astronauter ur Astronautgrupp 2 var befälhavare på sju av tio bemannade Gemini-färder.
Astronauter ur Astronautgrupp 2 var befälhavare på sex av de sju första bemannade Apollo-färderna.
Astronauter ur Astronautgrupp 2 var befälhavare på de sex första bemannade färderna med
Saturn V-raketen.
Astronauter ur Astronautgrupp 2 var befälhavare på de fem första bemannade färderna till
månen.
Astronauter ur Astronautgrupp 2 var befälhavare på de två första månlandningarna,
på försöket att genomföra den tredje (Apollo 13), samt på den femte (Apollo 16).
I Astronautgrupp 2 ingick John Young, den astronaut som blev först att flyga fem
gånger i rymden, och därefter blev han den astronaut som blev först att flyga sex
gånger i rymden.
I Astronautgrupp 2 ingick Jim Lovell, Pete Conrad och Tom Stafford, vilka alla
flög fyra gånger i rymden.
Det hade gått att genomföra Gemini-programmet utan Astronautgrupp 3, men inte utan
Astronautgrupp 2.
Det hade gått att genomföra Apollo-programmet utan Astronautgrupp 1, men inte utan
Astronautgrupp 2.
Mina favorit-astronauter
Det är en svår sak att peka ut enstaka personer i en personalkår där alla är viktiga.
Jag vill ändå lyfta fram några personer som jag tycker står ut:
I Astronautgrupp 1 är min favorit-astronaut utan tvekan
Gordon Cooper. Cooper var en mycket duktig
pilot, vilket han visade när han lyckades precisionslanda Mercury-Atlas 9 manuellt, samt
när han under landningen av Gemini V genom manuell styrning försökte kompensera
för en felprogrammering som styrde kapseln mot fel landningsplats.
Cooper var dessutom en orädd talesman för astronautkåren. Han var inte rädd för att
föra astronauternas talan gentemot NASA:s chefer. Förmodligen därför ogillades han
av vissa chefer, och detta ogillande var en viktig orsak till att Cooper aldrig fick
flyga i rymden under Apollo-programmet. Enligt min åsikt blev Cooper dåligt behandlad under
Apollo-programmet, och han hade varit förtjänt av att ha fått befälet för en Apollo-färd.
I Astronautgrupp 2 har jag flera favorit-astronauter.
Jim Lovell,
Tom Stafford och
John Young
(troligen i den ordningen) är alla astronauter som jag tycker är värda uppmärksamhet.
Young genomförde totalt sex rymdfärder, ett rekord som stod sig länge.
Staffords befäl över Gemini IX och Apollo 10, liksom Lovells befäl över Gemini XII och
Apollo 13 är värda att notera, och även att Lovell åkte två gånger till månen utan att få
landa på den.
Uppdatering: Jag funderade på att även lägga in
Pete Conrad som en av mina favoriter i Astronautgrupp 2, och efter att ha tänkt den
tanken så
insåg jag att mina i så fall fyra favoriter i denna astronautgrupp har något genensamt:
Det var just dessa fyra astronauter som flög två gånger i Gemini-programmet. Stafford,
Young, Conrad och Lovell var befälhavare för de fyra sista Gemini-färderna. Young flög
som nämnts ovan sex gånger i rymden. Stafford, Conrad och Lovell flög alla fyra gånger
i rymden. Conrad vill jag lyfta fram av två anledningar: Han var väldigt cool när
Apollo 12 träffades av blixten, och han ledde
besättningen för Skylab 2, den grupp astronauter som "räddade" den skadade rymdstationen.
I Astronautgrupp 3 har jag svårt att peka ut någon som riktigt står ut. Möjligen
Mike Collins.
Om Collins hade velat, hade han sannolikt fått befälet över Apollo 17. Det hade
varit mycket intressant att se honom i rollen som befälhavare, Collins var inte
befälhavare på någon av de två rymdfärder som han genomförde (Gemini X och Apollo 11).
I Astronautgrupp 4 är min favorit-astronaut
Owen Garriott,
av två anledningar. Den
första att han var verksam inom ett tekniskt område (elektroteknik)
snarare än ett naturvetenskapligt. Visserligen kan man säga att utan fysiker så hade
man inte kunnat genomföra månlandningarna. Å andra sidan har de fysiska principerna för
himlakroppars och satelliters rörelser varit kända ända sedan Newton på 1600-talet,
men månlandningarna genomfördes ändå inte på 1600-talet utan nästan 300 år senare.
Månlandningarna var ett tekniskt mästarstycke och en bländande teknisk tillämpning av
sedan länge känd fysik.
Den andra
anledningen är att Garriott som ende astronaut ur Astronautgrupp 4 kvarstod i astronautkåren
under den långa perioden mellan Skylab och rymdfärjan, och han genomförde en andra rymdfärd
med STS-9. Övriga akademiker i Astronautgrupp 4 tröttnade ganska snabbt på ett astronautliv
utan rymdfärder, och återvände till sina skrivbord i akademin.
Fred Haise fick som den förste i Astronautgrupp 5 ett uppdrag i en backup-besättning,
som backup-månlandarpilot redan för Apollo 8. Han skulle sannolikt ha blivit
den förste i Astronautgrupp 5 att vara befälhavare, för Apollo 19. Haise kvarstod i
astronautkåren så länge att han flög som befälhavare i rymdfärjans
"Approach and Landing Tests".
Vance Brand skulle sannolikt ha flugit med Apollo 18. Han var backup-befälhavare för
både Skylab 3 och Skylab 4. Han var kommandomodulspilot på Apollo-Sojuz-färden.
Brand var befälhavare för tre rymdfärjefärder, den sista vid 59 års ålder.
I Astronautgrupp 6 är min favorit-astronaut
Story Musgrave. Musgrave rekryterades
till Astronautgrupp 6, den grupp som hälsades välkomna med att det inte fanns några
rymdfärder åt dem. Musgrave stannade trots detta "välkomnande" kvar, och blev omsider med
sina sex färder med rymdfärjor en av de få astronauter som flugit minst sex gånger i
rymden. Han är dessutom den enda astronaut som flugit med alla fem rymdfärjorna. Musgrave
genomförde sin sista rymdfärd vid 61 års ålder.
Astronautgrupp 7 är jag inte tillräckligt bekant med för att ha någon favorit i.
Om man bara tittar på vilka rymdfärder som dessa astronauter genomförde, så är
Bob Crippens fyra rymdfärder under de första tretton rymdfärjefärderna, inklusive att
han utsågs till pilot på den allra första färden, STS-1, tecken på
att Crippens insatser uppskattades av NASA.